Datum

10 februari 2025

Kontaktperson

Cecilia Tjärnberg

Årets upplaga av Stockholm Furniture Fair bjöd på en intressant och inspirerande upplevelse. Trots att mässan i år var mindre till omfånget än tidigare, präglades den av en genomtänkt och fokuserad presentation. Vi ser en tydlig förskjutning av uppmärksamheten – från spektakulära montrar till ett mer relevant och genuint fokus på möblerna och deras design. Det hållbara tänkandet genomsyrade inte bara studenternas innovativa Greenhouse utan återfanns även i A-hallen. Flokk imponerade med en välgenomtänkt och rymlig utställning, där tillfälligt staplade papprör användes som skärmväggar och kartong som byggmaterial. Många producenter sätter väl tilltagna hållbarhetsmål och en känsla av framtidstro ligger i luften. 

Ung Svensk Form imponerade med en stor samling ambitiösa projekt med hög hantverksmässig kvalitet. Här fanns genomgående ”mycket” av allt – färgstarka textilier, inspirerande mönster och taktila element samsades med vackra arkitektoniska modeller och skulptural, voluminös möbeldesign – en visuell fest som verkligen väckte ha-begär. En intressant aspekt som diskuterades under panelsamtalet efter Petra Svensson Gleisners presentation ”AI-driven omställning – Vad betyder det för inredningsbranschen?” var framtidens syn på hantverk. De menar att begreppet ”man-made” om fem år kommer att vara synonymt med exklusivitet. Det blir intressant att följa hur Ung Svensk Forms utställningar påverkas parallellt med svensk möbelindustri. Samtidigt lyftes AI:s påverkan på branschen, och 30 % av dagens arbetstillfällen förväntas försvinna. Panelen betonade dock att AI bör ses som ett verktyg snarare än ett hot. Petra underströk att AI framförallt kan bidra till en mer hållbar bransch genom att hjälpa oss att fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt. 

Mässans viktigaste delar går att se på en dag. Det är dock tydligt att man har förlorat flertalet utställare och de som inte deltar vid mässan tar i stället emot oss i sina respektive showrooms runt om i staden. Som inredningsarkitekt behöver jag snabbt få en överblick av möbler och inredningslösningar och då är mässan en viktig mötesplats eftersom jag inte har möjlighet att besöka alla leverantörer separat. Hur kan branschen samverka för att mässan ska fortsätta vara relevant 2026 och inte urvattnas ytterligare? 

Avslutningsvis till vi tacka Stora Enso för denna slagkraftiga slogan, ”Hello! This booth is made of 100% waste (but completely free from crap)”. En påminnelse om att hållbarhet inte bara handlar om att återanvända material, utan om att ompröva vad som verkligen har värde och betydelse.